Sprawne działanie komponentów, które tworzą układ hamulcowy, ma niezwykle istotny wpływ na szeroko pojęte bezpieczeństwo jazdy. Niektóre części tego układu zużywają się w ramach zwyczajnej eksploatacji. Do tego grona zaliczane są klocki hamulcowe, które ścierają się, gdy są użytkowane. Częstotliwość wymiany tych elementów zależy w głównej mierze od techniki i sposobu jazdy.
Obecnie w większości konstrukcji pojazdów mechanicznych stosowane są hamulce tarczowe. Elementy te oferują lepsze hamowanie i skuteczniejsze odprowadzanie ciepła w porównaniu z konstrukcjami bębnowymi. Ponadto są one mniej awaryjne i łatwiejsze w naprawie. Komplet takich hamulców obejmuje nie tylko klocki, ale również tarcze.
Co warto wiedzieć o wymianie klocków hamulcowych?
Ciężko jest jednoznacznie podać konkretny termin lub przebieg, przy którym powinno się pomyśleć o wymianie klocków hamulcowych. Sprawą istotną jest więc zwracanie uwagi na objawy, które mogą świadczyć o zużyciu tych elementów. W większości przypadków na klockach znajdują się blaszki, które wydają z siebie charakterystyczny dźwięk podczas hamowania. Brak blaszek z kolei sprawi, że klocki będą piszczeć po ich zużyciu. Ponadto nowsze pojazdy posiadają czujniki oraz systemy informujące o zużyciu takich komponentów.
Drugą metodą sprawdzania stanu klocków jest regularna kontrola grubości ich okładzin. Znajdują się na nich rowki informujące o poziomie starcia. Przy mocnym zużyciu stają się one niewidoczne. Zdaniem fachowców graniczna grubość to 1,5 mm.
Klocki powinno się wymieniać co około 30-50 tysięcy kilometrów w przypadku spokojnej jazdy miejskiej. Jazda dynamiczna w mieście to częstotliwość wymiany co 10-20 tysięcy kilometrów. Spokojna jazda w trasie zapewnia żywotność klocków na poziomie 50-80 tysięcy km, natomiast dynamiczne pokonywanie tras wymaga wymiany co około 50 tysięcy km.
Samej wymiany dokonują stacjonarni i mobilni mechanicy, tacy jak na przykład https://mobilnymechanik-poznan.pl, ale posiadając stosowną wiedzę i sprzęt, można pokusić się o samodzielną wymianę. Jeśli chodzi o tarcze to też należy je wymieniać, ale średnio 2-3 razy rzadziej niż klocki.
Jazda po wymianie tarcz i klocków hamulcowych
Pierwsze kilometry jazdy z nowymi tarczami i klockami są etapem tak zwanego dotarcia. Po wymianie tych elementów trzeba sprawdzić i ewentualnie uzupełnić płyn hamulcowy oraz unikać gwałtownego hamowania przez ok 100 km. Nie należy też trzymać wciśniętego hamulca, gdy pojazd jest zatrzymany. Dodatkowo dobrze jest unikać wjeżdżania w kałuże, ponieważ nagłe schłodzenie tarcz wpływa negatywnie na ich stan oraz jakość.