Od właściwego wyważenia kół samochodowych zależy szeroko pojęte bezpieczeństwo jazdy. Nawet niewielkie wady i nieprawidłowości powodują drgania, które stanowią zagrożenie w czasie szybkiej jazdy. Dobrze więc dowiedzieć się czegoś na temat niewyważonych kół i ich wyważania.
Wyważanie to nic innego jak czynności polegająca na umieszczeniu ciężarków na rantach felg, niezależnie od tego czy zostały one wykonane ze stali czy też aluminium. Obecnie ze względu na estetykę ciężarki umieszcza się od wewnętrznej strony felgi. Dzięki nim koło toczy się po drodze bez drgań i bicia. Pomimo precyzyjnej produkcji, koła nie są perfekcyjnie wyważane i można utracić przez to prawidłową geometrię. Wyważanie wyrównuje masę felgi i opony, dzięki czemu rozkłada się ona równomiernie wokół osi obracania się koła.
Objawy niewyważenia kół
Drgania oraz wyczuwalne bicie koła to podstawowe objawy nieprawidłowego wyważenia. Trudno jest je przegapić, ponieważ są one bardzo charakterystyczne. Toczące się niewyważone koło może prowadzić do powstawania drgań nadwozia, które nasilają się wraz ze wzrostem prędkości. Czasem przy większych prędkościach drgania te potrafią zniknąć i pojawić się po zwolnieniu. Ponadto w przypadku przednich kół może pojawić się problem szarpania i mimowolnych ruchów kierownicą. Tylne koła powodują z kolei nadsterowność na zakrętach. Mamy więc do czynienia z groźnymi zjawiskami, które nie mogą być bagatelizowane.
Jakie są przyczyny niewyważenia kół
Nieprawidłowe wyważenie kół samochodowych jest powodowane przez kilka podstawowych przyczyn. Prezentują się one następująco:
-
niedoskonałości w konstrukcji opon lub felg, które mogą się pojawić pomimo precyzyjnej konstrukcji,
-
uszkodzenie i skrzywienie felgi,
-
opona jest nieprawidłowo osadzona na feldze,
-
zużycie lub uszkodzenie opony,
-
koło jest nierównomiernie osadzone na piaście.
Wyważanie kół – kiedy skorzystać z tej usługi
Wiele serwisów stacjonarnych i mobilnych mechaników, oferuje wyważanie kół. Najlepiej jest robić to po każdym zdejmowaniu opony z felgi, przy wymianie sezonowej opon oraz podczas różnych napraw. Warto też kontrolować wyważenie co 5-10 tysięcy kilometrów albo co dwa lata. Ponadto po wykryciu bicia, drgań i innych objawów, należy również bezzwłocznie wyważyć koła.