Sprawne hamulce są elementami odpowiedzialnymi za zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa jazdy. Istotne jest jednak dbanie nie tylko o klocki, tarcze i płyn hamulcowy. Bardzo ważną rolę odgrywają również zaciski hamulcowe, które mogą ulec awarii prowadzącej do nierównej siły hamowania na obu kołach. Na szczęście proces regeneracji zacisków hamulcowych pozwala na ich skuteczne przywrócenie do stanu używalności.
Jakie zadania spełniają zaciski hamulcowe?
W znacznej większości współczesnych pojazdów stosowane są hamulce o konstrukcji tarczowej. Zatrzymanie pojazdu jest możliwe dzięki dwóm klockom, które ściskają tarczę hamulcową przymocowaną do piasty koła. Klocki znajdują się w zacisku hamulcowym oraz jarzmie. Naciśnięcie pedału hamulca sprawia, że płyn hamulcowy skutecznie wyciska tłoczek lub tłoczki dociskając okładziny klocków do tarczy. Płynne działanie hamulców jest uzależnione od stanu zacisków hamulcowych.
Po czym rozpoznać, że zaciski hamulcowe nie działają prawidłowo?
Bardzo częstym problemem związanym z działaniem zacisków hamulcowych jest brak powrotu okładzin klocków do pozycji początkowej. Efektem tego jest zapieczenie się hamulca, które często ma miejsce po długim postoju. Często powodem takiego problemu jest hamulec ręczny, który uległ zatarciu lub uszkodzony albo zanieczyszczony tłoczek hamulcowy.
Objawem awarii zacisku będzie piszczenie hamulca lub szarpanie podczas ruszania. W najgorszych przypadkach dochodzi do przegrzania tarczy hamulcowej. Jeśli jednak klocki nie są odpowiednio dociskane do tarczy, wówczas pojawią się na niej ślady korozji. W takich sytuacjach rozwiązaniem problemu będzie skuteczna regeneracja zacisków hamulcowych.
Efektywne czyszczenie zacisków hamulcowych
Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać jest zdjęcie zacisku hamulcowego. Regeneracja zacisku, który nie został zdemontowany jest możliwa, ale charakteryzuje się mniejszą dokładnością. W miarę możliwości powinno się rozebrać cały zacisk, aby dotrzeć to wszystkich jego szczelin i zakamarków. Przy okazji warto pomyśleć o rozebraniu mechanizmu hamulca ręcznego.
Przed regeneracją konieczne jest dokładne wyczyszczenie zacisku z wykorzystaniem silnej chemii samochodowej. Dobrym pomysłem jest skorzystanie z płynu do mycia silników, płynu do felg albo zmywacza do tarcz hamulcowych. Oczywiście konieczne jest zachowanie zasad bezpieczeństwa oraz stosowanie okularów i rękawic ochronnych. Po nałożeniu środka czyszczącego należy poczekać kilka minut, a następnie wyczyścić cały zacisk przy pomocy szczotki. Następnie należy poczekać na wyschnięcie zacisku.
Likwidacja wżerów i malowanie zacisków
W przypadku pojawienia się śladów korozji oraz wżerów, należy od razu się ich pozbyć. W pierwszej kolejności trzeba wstępnie oczyścić zacisk przy pomocy szczotki drucianej, a następnie z użyciem papieru ściernego. Warto też skorzystać ze środka odrdzewiającego. Kluczowy jest stan gniazda, w którym przesuwa się tłoczek hamulcowy. Aby mógł swobodnie się poruszać, ścianki gniazda muszą być idealnie gładkie.
Dobrym pomysłem jest pomalowanie zdjętych zacisków pędzlem lub sprayem. Nada im to atrakcyjnego i oryginalnego wyglądu co wpłynie korzystnie na ogólną estetykę auta.
Montaż zestawu regeneracyjnego
Nawet w przypadku dobrze wyglądającego tłoczka, warto zamontować części regeneracyjne, ponieważ zużyciu mogły ulec stare elementy uszczelniające. Nowe elastyczne uszczelki zapewnią długotrwałe, bezproblemowe działanie hamulców, więc nie warto oszczędzać na takich elementach.
W skład zestawu regeneracyjnego wchodzi nowy tłoczek, uszczelka główna oraz kołnierz przeciwpyłowy wykonany z gumy, który chroni przed zanieczyszczeniami oraz wilgocią. Zły stan uszczelki przeciwpyłowej sprawia, że do tłoczka trafią zanieczyszczenia. Skutkiem tego jest jego zatarcie oraz powstanie korozji.
Przed umieszczeniem tłoczka, należy nałożyć smar znajdujący się w zestawie. Następnie trzeba nałożyć do rowków uszczelki oraz wsunąć łagodnie tłoczek do tulejki. Warto skorzystać ze specjalnej prasy służącej do wyciskania tłoczka. Przydaje się ona również w późniejszych procesach wymiany klocków i tarcz. Pod koniec należy przejść do wymiany odpowietrznika i prowadnicy jarzma. Po dokonaniu regeneracji zacisk i jarzmo nadają się do ponownego montażu.
Jak widać regeneracja zacisków hamulcowych nie jest trudnym zadaniem. Należy jednak zadbać o wiele istotnych szczegółów, aby uniknąć problemów.