Wtryskiwacze mogą ulec kosztownym awariom. Warto więc wiedzieć jak rozpoznawać ich usterki oraz chronić pojazd przed konsekwencjami takich uszkodzeń.
W dzisiejszych czasach obowiązują rygorystyczne normy dotyczące spalin. W związku z tym układy wtryskowe charakteryzują się skomplikowaną budową, a ze względu na delikatne elementy, są one również podatne na różne awarie.
Jeśli chodzi o awaryjność to uszkodzenia zwykle dotykają silników diesla, a rzadziej benzynowych. Ich mechanizmy są o wiele bardziej złożone i muszą pracować w trudniejszych warunkach. We współczesnych silnikach wysokoprężnych, wtryskiwacze Common Rail charakteryzują się ciśnieniem wtrysku 2000 barów lub większym. Wtryskiwacze są więc bardzo obciążone.
Wtryskiwacze w benzynowych jednostkach napędowych
Wtryskiwacze w silnikach benzynowych rzadko ulegają uszkodzeniu, ale jeśli pojawi się jakaś awaria to najczęściej elementy takie nie są naprawiane tylko wymieniane na nowe. Najczęściej o awarii świadczy nierówna praca jednostki napędowej lub brak możliwości uruchomienia silnika. Oczywiście objawy takie mogą też świadczyć o innych usterkach, więc konieczne jest dokonanie diagnostyki komputerowej i zapoznanie się z błędami sterowników. Problem może powodować pompa paliwa czy też zanieczyszczony filtr paliwa albo szyna wtryskowa.
Istotną kwestia jest skuteczne pozbycie się problemów związanych z układem zapłonowym. Konieczna jest kontrola świec zapłonowych, cewek i przewodów wysokiego napięcia. Jeśli problemy pojawiły się bezpośrednio po zatankowaniu paliwa to prawdopodobnie było ono zanieczyszczone.
Nierówna praca silnika świadczy nie tylko o uszkodzeniu wtryskiwaczy, ale również o rozciągniętym łańcuchu rozrządu czy też nieszczelnym układzie dolotowym. Istotne jest więc sprawdzenie wszystkich przewodów i połączeń, przez które przepływa powietrze. Silnik może pracować nierówno również z powodu zanieczyszczonej przepustnicy.
Po wykluczeniu wspomnianych wyżej przyczyn, można przejść do diagnostyki wtryskiwaczy. Istotne jest sprawdzenie ciśnienia na listwie wtryskowej. Jeśli jest nieprawidłowe to można praktycznie mieć pewność, że wtryskiwacze uległy uszkodzeniu. Warto je zdemontować, zakręcić rozrusznikiem i skontrolować czy wydostaje się z nich paliwo. Jeśli nie, wówczas jedynym rozwiązaniem jest ich wymiana. Istnieje też możliwość skorzystania z usług czyszczenia wtryskiwaczy, która najczęściej kosztuje około 500 zł w przypadku czterocylindrowej jednostki napędowej.
Wtryskiwacze w silnikach wysokoprężnych
Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne to ich wtryskiwacze ulegają uszkodzeniu znacznie częściej. Zwykle taka awaria wpływa negatywnie na inne podzespoły. Bardzo często jeden z wtryskiwaczy podaje za dużo paliwa do cylindra. Pojawiają się problemy z oczyszczaniem spalin, częstym zapychaniem i wypalaniem DPF oraz zwiększonym poziomem spalania paliwa. Dodatkowo olej silnikowy zostaje rozrzedzony przez paliwo i traci swoje optymalne właściwości co w skrajnych przypadkach prowadzi do uszkodzenia jednostki napędowej.
Dodatkowo z rury wydechowej może wydobywać się dym, a silnik przestaje pracować równo. Pojawiają się problemy z uruchomieniem silnika oraz krótkotrwałe spadki mocy w czasie przyspieszania. Powoduje to szybsze zużycie koła dwumasowego.
Przy pojawieniu się któregoś z tych objawów, rozsądnym wyjściem jest udanie się do serwisu oferującego diagnostykę. Po odczytaniu dawek paliwa, mechanik będzie wiedział więcej na temat stanu wtryskiwaczy. Można też kupić przelewowy tester wtryskiwaczy. Wystarczy wypiąć z wtryskiwaczy listwę zwrotną przez którą nadmiar paliwa wraca do zbiornika. Końcówki jej przelewów należy zaślepić. Po podłączeniu menzurek do wtryskiwaczy można uruchomić jednostkę napędową. Wtryskiwacz, który jest uszkodzony napełni najszybciej swoją menzurkę.
Jak można uniknąć awarii wtryskiwaczy?
Podstawową sprawą jest stosowanie wysokiej jakości paliwa wolnego od zanieczyszczeń oraz regularna wymiana filtra paliwa, który wyłapuje zanieczyszczenia. W silnikach diesla filtr taki należy wymienić raz na rok lub co 15 000 km. Dodatkowo na rynku dostępne są specjalistyczne preparaty do czyszczenia wtryskiwaczy, które dolewa się do paliwa. Co prawda profesjonalne czyszczenie w maszynie jest skuteczniejsze, ale mimo to warto raz na jakiś czas stosować takie środki.