Pojazdy z silnikami diesla cieszą się niesłabnącą popularnością od wielu lat. Wielu właścicieli samochodów z takimi jednostkami napędowymi z pewnością wie co to jest AdBlue. Ten specjalny płyn dolewany do paliwa odpowiada za oczyszczanie spalin. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na jego temat.
Czym jest AdBlue?
AdBlue to popularna nazwa handlowa preparatu, w którego składzie znajduje się 32,5% mocznika, a pozostałą zawartość stanowi woda demineralizowana. Płyn ten stosuje się w układach paliwowych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Przy wykorzystaniu specjalnego wtryskiwacza, odpowiednia dawka tego płynu trafia pod ciśnieniem do katalizatora znajdującego się w systemie selektywnej redukcji katalitycznej (SCR).
Jak działa AdBlue i jak z niego korzystać?
Podstawowym zadaniem preparatu AdBlue jest skuteczne oczyszczanie spalin z tlenków azotu. Roztwór mocznika trafiający do katalizatora ulega zamianie w amoniak oraz dwutlenek węgla. Są to substancje wchodzące w reakcje z tlenkami azotu. Efektem tej reakcji jest emitowanie do środowiska pary wodnej i azotu, który nie jest groźny. To właśnie dzięki AdBlue silniki diesla nie emitują tak wielu zanieczyszczeń i są w stanie spełnić rygorystyczne wymagania norm europejskich. AdBlue potrafi usunąć ze spalin do 90% szkodliwych tlenków azotu.
Preparat AdBlue można dolewać samodzielnie w garażu, a nawet na parkingu czy też w trasie. Zwykle pojazd zużywa tą substancję na poziomie 5% spalonego paliwa. W większości przypadków zbiorniki AdBlue mają kilkanaście litrów pojemności więc częstotliwość dolewania tego środka zależy od ilości pokonywanych kilometrów. Osoby jeżdżące niewiele będą dolewać ten preparat raz do roku, a osoby pokonujące dalsze trasy będą robić to częściej. W nowszych autach o niskim poziomie AdBlue informuje stosowna kontrolka na tablicy rozdzielczej. Sam proces uzupełnienia AdBlue polega na znalezieniu stosownego wlewu i użycia lejka, dzięki któremu możliwe jest dolanie tego płynu. W zależności od sprzedawcy i marki produktu, AdBlue kosztuje od 2 do 4 zł za litr. Płyn można przechowywać w garażu lub piwnicy w temperaturze 5-25 stopni Celsjusza, aby uniknąć krzepnięcia lub utraty właściwości w wyniku zbyt wysokiej temperatury.
Co jeszcze warto wiedzieć?
AdBlue to preparat potrzebny do prawidłowego działania silnika Diesla oraz do spełniania rygorystycznych norm emisji spalin. Należy regularnie dolewać płyn, ponieważ w przeciwnym przypadku auto przejdzie w tryb awaryjny, a uruchomienie silnika może być niemożliwe. Na szczęście dolewanie jest łatwe, a koszt płynu jest niski.