Zanieczyszczony filtr DPF – jakie są tego objawy?

W dzisiejszych czasach coraz więcej samochodów jest wyposażonych w filtry cząstek stałych DPF odpowiedzialny za wychwytywanie cząstek sadzy oraz różnych zanieczyszczeń i czynników rakotwórczych. Po pewnym czasie filtr taki może ulec zapchaniu.

Warto wiedzieć jakie są objawy zapchanego filtra po to, aby odpowiednio wcześnie podjąć właściwe kroki. Wystarczy tylko zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów.

Rozpoznanie zapchanego filtra cząstek stałych

W przypadku współczesnych pojazdów, nikt nie powinien mieć problemów z wykryciem zapchanego filtra. Posiadają one bowiem specjalne systemy i kontrolki wyświetlające odpowiednie komunikaty. W starszych pojazdach nie ma jednak takich kontrolek, a o błędzie można dowiedzieć się po podpięciu komputera diagnostycznego.

W przypadku pojazdów, które nie posiadają odpowiednich systemów i kontrolek alarmowych dotyczących zapchanego filtra DPF, należy zwracać uwagę na różne objawy, takie jak wyraźny spadek mocy czy też spalanie większej ilości paliwa. Często pojazd z zatkanym filtrem przechodzi w tryb awaryjny, w którym możliwości silnika są ograniczane przez specjalny sterownik chroniący silnik przed uszkodzeniami spowodowanymi przez awarię. W takiej sytuacji moc jednostki napędowej spada, niektóre funkcje pracy silnika są niedostępne, a na ekranie pojawia się stosowny komunikat.

Dlaczego filtr DPF ulega zapchaniu?

Filtr cząstek stałych to element eksploatacyjny, który ulega zapchaniu w wyniku nagromadzenia się wyłapywanych przez niego cząstek stałych, takich jak sadza i inne zanieczyszczenia. Prawidłowa eksploatacja pojazdu z takim filtrem pozwala jednak na uniknięcie tego problemu przez wiele tysięcy kilometrów.

W przypadku zapchania nie wolno lekceważyć tego problemu. Filtr taki może bowiem uszkodzić przepływomierz, wtryskiwacze, a nawet doprowadzić do awarii jednostki napędowej i turbosprężarki. Jazda w warunkach miejskich, częste stanie w korkach i pokonywanie wyłącznie krótkich dystansów wpływa negatywnie na filtr DPF. Warto od czasu do czasu pokonać dalszą trasę z odpowiednio wysoką prędkością i obrotami, aby filtr dopalił nagromadzony popiół i w ten sposób oczyścił się samodzielnie.

Zapchany filtr – co robić?

W przypadku wykrycia objawów zapchanego filtra, warto udać się do specjalistycznego warsztatu zajmującego się diagnostyką, który potwierdzi awarię. Kolejnym krokiem może być kosztowna wymiana filtra na nowy, jednak wiąże się to zwykle ze sporym wydatkiem. Alternatywną opcją jest regeneracja filtra polegająca na jego czyszczeniu. Na rynku oferowanych jest wiele metod (chemiczne, wodne, ultradźwiękowe, itp.), dzięki którym można przywrócić do 98-99% sprawności filtra. W ten sposób uniknie się bardzo drogiej wymiany tego komponentu.

Chcesz skonsultować czy Twój filtr DPF wymaga czyszczenia? Zadzwoń do specjalistów – przejdź tutaj.