Świece żarowe i sprawdzanie ich stanu

W dawniejszych pojazdach zadaniem świec żarowych było zwiększenie temperatury w komorach spalania silnika. Aktualnie rola tych elementów jest o wiele większa w wyniku różnych modyfikacji i wprowadzania nowoczesnych technologii. W związku z tym warto regularnie sprawdzać stan tych elementów i w razie konieczności dokonywać ich wymiany.

Głównym zastosowaniem świec żarowych są oczywiście wysokoprężne jednostki napędowe. Oprócz tego elementy takie wykorzystywane są w małych silnikach napędzających niewielkie maszyny czy też modele.

Skuteczne odpalanie silnika ze świecami żarowymi

Świeca żarowa pełni rolę grzałki w silniku wysokoprężnym. Znajduje się ona w głowicy jednostki napędowej i ułatwia ona jej uruchomienie. Odgrywa ona kluczową rolę głównie w okresie skrajnie niskich temperatur w porze zimowej, gdy auta z silnikami diesla mają problemy z odpalaniem. Dodatkowym atutem tego elementu jest fakt, że odpowiada on za regulację pracy na niskich obrotach i zmniejsza emisję spalin, gdy silnik nie jest dostatecznie rozgrzany.

Element grzejny świecy żarowej umieszczony jest w kolektorze ssącym w silnikach z wtryskiem pośrednim lub w komorze wstępnej albo wirowej. Spirala takiej świecy jest nagrzewana przez prąd z akumulatora. Energia cieplna jest przekazywana do jednostki napędowej razem z powietrzem ułatwiając w ten sposób jego uruchomienie.

Typowa świeca żarowa składa się z grzejnika i powłoki grzewczej, która najczęściej wykonana jest z materiałów ceramicznych. Oprócz tego w świecy stosowane są filtry, tuleje, korpus oraz końcówka (światłowód).

Sprawdzanie świec żarowych

Oczywiście świece żarowe są elementami eksploatacyjnymi. Oznacza to, że ulegają one zużyciu zwykle po 100-150 tysiącach kilometrów, ale należy dokonać ich kontroli już po 80 tysiącach kilometrów. Rozpoznanie uszkodzonych lub zużytych świec żarowych nie powinno stanowić dla nikogo problemu. Jednym z podstawowych objawów są silne wibracje po pierwszym rozruchu danego dnia. W niskich temperaturach pojawiają się problemy z odpaleniem auta. Zauważyć też można spadek mocy oraz nadmierne dymienie i szarpanie pojazdu.

Jak sprawdzić świece żarowe?

Nowsze pojazdy informują kierowcę o problemie ze świecą żarową poprzez mrugającą kontrolkę. W starszych pojazdach należy użyć najprostszej kontrolki z żarówką. Plusowy kabel należy podłączyć do akumulatora, a minusowy do świecy w głowicy silnika. Jeśli żarówka się nie zaświeci to świeca jest przepalona i należy ją wymienić. Można też użyć amperomierza i sprawdzić czy świeca pobiera około 10A (taka jest wartość sprawnej świecy).

Wspomniana mrugająca kontrolka świadczy o problemach ze świecą. W przypadku prawidłowego ich działania, należy uruchomić zapłon i poczekać na zgaśnięcie kontrolki. Dopiero wtedy można odpalić auto. Warto jednak pamiętać, że mrugająca kontrolka może też oznaczać awarię układu wtryskowego, świateł albo przekaźników.

Samodzielna wymiana świec żarowych

Samodzielna wymiana takich świec jest na szczęście łatwa i szybka. Potrzebne są oczywiście nowe świece oraz klucz o odpowiedniej długości. W pierwszej kolejności należy zdjąć obudowę oraz kable, które blokują dostęp do świec. Dla bezpieczeństwa warto również odłączyć akumulator.

Kolejną czynnością jest wykręcenie świecy. Należy zrobić to z wyczuciem, aby nie ukręcić ani złamać elementu. W takim przypadku wyjęcie części będzie wiązało się z koniecznością rozbierania głowicy silnika lub korzystania z usług specjalnych fachowców dysponujących nowoczesnym sprzętem. W przypadku problemów z wyjęciem świecy można użyć środka penetrującego albo po prostu należy zostawić naprawę mechanikowi.

Przed zainstalowaniem nowej świecy należy wyczyścić jej gniazdo sprężonym powietrzem. Nową świecę należy nasmarować specjalną pastą. Świecę należy dokręcać z wyczuciem, aby uniknąć ukręcenia, złamania lub innego uszkodzenia. Końcowym etapem jest podłączenie kabli.