Uszkodzony regulator napięcia alternatora i jego wymiana

Jednym z podstawowych elementów układu elektrycznego samochodu jest alternator. Jego zadaniem jest ładowanie akumulatora i przekazywanie prądu potrzebnego do prawidłowego działania silnika oraz pozostałych podzespołów i elementów wyposażenia pojazdu. Aby alternator działał jak należy potrzebny jest sprawny regulator napięcia. Oczywiście sprawdzanie stanu technicznego i naprawa regulatora są jak najbardziej możliwe.

Prąd jest potrzebny na każdym etapie działania silnika, już od samego momentu jego odpalenia. Energia elektryczna ma na celu wspomaganie jednostki napędowej oraz innych układów i elementów wyposażenia. Dlatego właśnie akumulator jest stale ładowany przez alternator, gdy silnik jest w ruchu. Regulator napięcia to z kolei element odpowiedzialny za stabilizowanie pracy alternatora.

Dlaczego regulator napięcia odgrywa aż tak istotną rolę w pojeździe?

Podczas jazdy można zauważyć zmianę napięcia energii elektrycznej, która jest spowodowana przez różne czynniki, takie jak pobór mocy, aktualne zapotrzebowanie silnika na prąd, prędkość, obroty, itp. Duże skoki napięcia są groźne dla akumulatora oraz instalacji elektrycznej zamontowanej w samochodzie.

Nagłe skoki napięcia mogą doprowadzić do niebezpiecznego zwarcia, a nawet samozapłonu. To dlatego regulator napięcia odpowiedzialny za stabilizację ładowania jest tak ważnym elementem w układzie elektrycznym każdego pojazdu. Prąd wzbudzania jest włączany i wyłączany przez taki regulator. Dzięki temu napięcie jest utrzymywane na odpowiednim poziomie.

Po czym poznać uszkodzenie regulatora napięcia?

Regulator to część eksploatacyjna, która zużywa się w ramach normalnej eksploatacji. Po pewnym czasie element ten po prostu trzeba wymienić na nowy.

Pierwszym objawem świadczącym o problemie z regulatorem jest kontrolka ładowania, która świeci się podczas rozruchu oraz jazdy. Dodatkowo w wyniku przeładowania akumulatora może pojawiać się zapach siarki. W takim przypadku najlepiej jest zaprzestać jazdy, poczekać i udać się z autem do mechanika. W przeciwnym wypadku może dojść do poważnego uszkodzenia instalacji elektrycznej.

Objawy uszkodzonego regulatora napięcia są podobne do uszkodzenia alternatora. Najskuteczniejszą metodą jest skorzystanie z miernika, aby dowiedzieć się w którym elemencie tkwi problem.

Sprawdzenie i wymiana regulatora napięcia

Aby sprawdzić stan regulatora napięcia wystarczy skorzystać ze specjalnego miernika napięcia. W pierwszej kolejności należy sprawdzić czy prąd w ogóle przepływa między alternatorem a regulatorem. Kolejną czynnością jest sprawdzenie napięcia na regulatorze i akumulatorze po uruchomieniu silnika. Przyda się pomoc drugiej osoby, która będzie zwiększała i zmniejszała obroty. Jeśli odczyty będą różnić się w zależności od obrotów oraz uruchomionych dodatkowych obciążeń (nawiew, radio, światła, itp.), wówczas regulator nadaje się tylko do wymiany.

Sama wymiana jest łatwa i w pierwszej kolejności obejmuje wyjęcie alternatora. Aby to zrobić, należy zdjąć klemy z akumulatora oraz pas z prądnicy. Po wykonaniu tych czynności można bezproblemowo i bezpiecznie wykręcić alternator.

Następną czynnością jest rozkręcenie obudowy wyjętego alternatora. Po jej wykonaniu można wyjąć regulator napięcia i wymienić go na nowy. Zwykle część taka kosztuje od 50 do 500 zł w zależności od posiadanego pojazdu.

W przypadku posiadania bardziej zaawansowanego technicznie pojazdu, lepiej jest skorzystać z usług fachowców, którzy będą wiedzieć jak wykręcić alternator i dokonać stosownej naprawy. Dobrze jednak upewnić się samodzielnie czy problem tkwi w regulatorze. W ten sposób można uniknąć wymiany całego alternatora przez mechaników, którzy lubią ułatwiać sobie pracę w ten sposób.