Skuteczna wymiana końcówek drążka kierowniczego

O zużytej końcówce drążka kierowniczego mogą świadczyć różne piski i stuki. Warto dokonać wymiany tego elementu, aby uniknąć poważniejszych problemów z układem kierowniczym. Na szczęście samodzielna wymiana jest bardzo łatwa i przede wszystkim niedroga.

Kiedy należy wymienić końcówkę drążka kierowniczego?

Element jakim jest końcówka drążka kierowniczego odpowiada za łączenie zwrotnicy koła z drążkiem i przekładnią kierowniczą. Część ta, podobnie jak wiele innych elementów, z czasem ulega zużyciu i wymaga wymiany.

Nie wolno lekceważyć problemów z końcówką drążka. Jej wybicie wpływa negatywnie na zbieżność kół oraz żywotność ogumienia. Zużyty drążek może również doprowadzić do odczepienia się koła podczas jazdy.

Co świadczy o zużyciu końcówki drążka?

O nieprawidłowym działaniu drążka i jego końcówki mogą świadczyć objawy, takie jak:

  • stukanie, pukanie, piski oraz inne podejrzane dźwięki, które słychać w czasie jazdy oraz postoju,
  • luzy, szarpanie oraz drgania wyczuwalne na kierownicy,
  • słabsza reakcja na ruchy kierownicą, gorsze tłumienie wybojów i ogólnie obniżony komfort jazdy.

Po odnotowaniu któregoś z powyższych objawów dobrze jest sprawdzić końcówkę drążka pod kątem luzów. Należy podnieść pojazd na lewarku i poruszać kołem na boki trzymając przegub znajdujący się za tarczą hamulcową. W przypadku wyczucia luzów, należy przeprowadzić wymianę końcówki drążka.

Samodzielna wymiana krok po kroku

Proces wymiany końcówki drążka kierowniczego można w łatwy sposób przeprowadzić we własnym garażu w ciągu 30-60 minut. Wystarczą tylko podstawowe narzędzia oraz oczywiście nowa końcówka. Dobrze jest posiadać specjalny klucz przeznaczony do drążków kierowniczych.

W pierwszej kolejności konieczne jest odkręcenie śrub koła, przy którym odnotowano problem. Następnie należy podnieść pojazd na lewarku i zdjąć koło. Kolejną czynnością jest wyczyszczenie przegubu przy pomocy odrdzewiacza i szczotki drucianej.

Kolejną czynnością jest zaznaczenie markerem miejsca, w którym zaczyna się końcówka na drążku. Nowa część będzie montowana i dociągana do tego zaznaczenia. Ewentualnie można liczyć obroty podczas wykręcania końcówki i wkręcić nową z taką samą ilością obrotów.

Należy również poluzować nakrętkę kontrującą drążka i wykręcić ją przy samej końcówce. Samą końcówkę bez śrub należy wybić młotkiem.

Po zdjęciu końcówki i odsłonięciu drążka, warto sprawdzić jego stan w poszukiwaniu luzów i innych problemów, które mogą wymagać wymiany innych elementów układu kierowniczego w aucie.

Ostatnią czynnością jest montaż nowej końcówki, którą należy wkręcić na taką samą długość jak starą. Śruby należy dokręcić do oporu. Po dokonanej wymianie należy udać się do specjalistycznego warsztatu zajmującego się kontrolą geometrii kół.