Zapieczenie i zablokowanie hamulca to bardzo duży problem mający negatywny wpływ na prawidłową eksploatację auta oraz bezpieczeństwo jazdy. Na szczęście z problemem tym można poradzić sobie bez kosztownej wizyty u mechanika.
Bardzo często hamulce ulegają zapieczeniu w wyniku negatywnego oddziaływania nagaru, który zanieczyszcza układ hamulcowy. Tworzy się on z różnych osadów oraz resztek płynu hamulcowego. Najczęstszą przyczyną problemu są zapieczone tłoczki hamulcowe. W takim przypadku szczęki coraz bardziej blokują koła a płyn hamulcowy w wysokiej temperaturze powoduje, że reakcja na wciśnięcie pedału hamulca jest bardzo słaba.
Objawy zapieczenia hamulców
Oczywiście głównym objawem zapieczenia hamulców jest obniżenie skuteczności hamowania. Dodatkowo można wyczuwać zapach spalenizny i metalu z okolic kół, a felgi mogą być nadmiernie rozgrzane. Dodatkowo ścierające się klocki hamulcowe będą generować pył, który osadza się na kołach w formie czarnego nalotu. Zapieczone hamulce mogą też powodować spadek osiągów pojazdu i zwiększone zużycie paliwa w związku z koniecznością pokonywania dodatkowego oporu.
W przypadku pojawienia się podejrzeń dotyczących układu hamulcowego, dobrym pomysłem jest zdjęcie koła i skontrolowanie stanu tarcz hamulcowych. Jeśli są one zardzewiałe lub zaśniedziałe to prawdopodobnie klocki nie mają kontaktu z tarczą. Oprócz tego warto sprawdzić tłoczki. Jeśli wycieka z nich płyn to mogą być zablokowane. Kolejnym przejawem zużycia może być pisk klocków hamulcowych, które nie wracają na swoją pozycję po puszczeniu pedału hamulca i nadal ocierają się o tarczę.
Hamulce zablokowane po dłuższym postoju
Jednym z problemów jest rzadkie użytkowanie pojazdu lub korzystanie z niego wyłącznie na krótkich dystansach. W takim przypadku układ hamulcowy jest o wiele bardziej obciążany. Po dłuższym postoju warto udać się w trasę i kilka razy gwałtownie zahamować. Pozwoli to na usunięcie części zanieczyszczeń z układu. Takie „rozruszanie” hamulców jest więc bardzo przydatne.
Zapieczenie hamulca ręcznego
W przypadku zapieczonego hamulca ręcznego po puszczeniu dźwigni mechanizm może nie puszczać, a dodatkowo w czasie jazdy może generować dodatkowe tarcia. Skutkiem tego jest szkodliwe przegrzanie układu.
W takim przypadku warto poszukać korozji na lince hamulca. Z kolei w porze zimowej linka może po prostu zamarznąć. Dobrze jest również sprawdzić sprężyny powrotne, które ulegają zużyciu, pęknięciom oraz mogą utracić elastyczność, a to z kolei uniemożliwia całkowite zwolnienie hamulca ręcznego.
Najbardziej powszechne przyczyny blokowania się hamulców
Zapieczone tłoczki hamulcowe
W pierwszej kolejności należy sprawdzić gniazda tłoczków pod względem szczelności, korozji i prawidłowego działania. Tłoczki, które są pokryte rdzą oraz innymi zanieczyszczeniami będą miały problem z powrotem do prawidłowej pozycji po wciśnięciu hamulca, a to z kolei osłabi reakcję układu na szczękach. Można oczyścić tłoczek i odpowiednio go nasmarować preparatem odpornym na wysokie temperatury. Jeśli jednak korozja jest zbyt duża, wówczas jedynym rozwiązaniem jest wymiana tłoczka.
Zużycie klocków hamulcowych
Nadmiernie zużyte klocki hamulcowe należy od razu wymienić. Oczywiście elementy te trzeba wymieniać jednocześnie na obu kołach wchodzących w skład danej osi.
Zatarcie prowadnic zacisków
W przypadku zatarcia prowadnic, zacisk przesuwając się po osi jarzma nie utrzymuje właściwej pozycji, a to prowadzi do uszkodzenia uszczelki osłonowej. Dobrym pomysłem jest wstrzyknięcie niewielkiej ilości oleju do prowadnic. Jeśli rozwiązanie to nie przyniesie skutku, wówczas należy wymienić uszczelki.
Zanieczyszczony płyn hamulcowy
W płynie hamulcowym może pojawiać się szlam i inne zanieczyszczenia na przykład po dłuższym postoju. W przypadku zanieczyszczenia tłok pompy hamulcowej nie jest w stanie wykonywać pełnych ruchów, a ciśnienie płynu w całym układzie zostaje znacznie zmniejszone. Efektem tego jest słaba siła hamowania. Rozwiązaniem problemu jest wymiana płynu oraz regeneracja lub wymiana pompy przez fachowca.
Co zrobić w przypadku zapieczenia hamulców?
Zazwyczaj zapieczone hamulce nie powodują całkowitego unieruchomienia pojazdu, jednak mogą w znacznym stopniu utrudniać jazdę i wpływać niekorzystnie na bezpieczeństwo. Wspomniane wyżej środki zaradcze polegają najczęściej na zapewnieniu odpowiedniej czystości i smarowania elementów układu hamulcowego.
Warto raz na jakiś czas (szczególnie przed zimą) zdjąć koła i zdemontować elementy zewnętrzne układu, aby je wyczyścić, skontrolować ich stan i je nasmarować. Poważniejsze problemy związane na przykład z pompą hamulcową wiążą się z koniecznością skorzystania z pomocy fachowca.