Linka sprzęgła to jeden z elementów, którego zużycie i zerwanie uniemożliwi korzystanie ze sprzęgła, dlatego warto odpowiednio wcześniej ją wymienić. Okazuje się, że czynność ta nie jest wcale skomplikowana i wymaga wykorzystania jedynie podstawowych narzędzi. Dodatkowo nie trzeba tracić wiele czasu na wymianę. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat linki sprzęgła i jej wymiany.
Czym jest linka sprzęgła i jakie spełnia zadania?
Linka sprzęgła składa się ze splecionych ze sobą drutów stalowych, które są otoczone specjalną osłoną wykonaną z tworzywa sztucznego. Zadaniem linki jest łączenie łapy tarczy sprzęgła z pedałem, który jest wciskany przez kierowcę. W ten sposób można łączyć i rozłączać napęd pomiędzy skrzynią biegów, a jednostką napędową.
Oczywiście linka jest elementem eksploatacyjnym, który podobnie jak wiele innych części, może ulec zużyciu albo uszkodzeniu. Efektem silnego zużycia może być zerwanie linki, a to z kolei uniemożliwia korzystanie ze sprzęgła i powoduje całkowite unieruchomienie samochodu. Linka może również po prostu zardzewieć.
Co prawda bardziej doświadczeni kierowcy mogą spróbować dalszej jazdy bez sprzęgła, aby dotrzeć do domu lub warsztatu, jednak o wiele lepiej i bezpieczniej jest skorzystać z holowania czy też usług z zakresu pomocy drogowej.
Objawy uszkodzonej linki sprzęgła
O uszkodzonej lub zużytej lince sprzęgła mogą świadczyć następujące objawy:
- spory opór wyczuwany podczas wciskania pedału sprzęgła,
- pedał zakleszcza lub zacina się w jednej pozycji,
- piski, kliknięcia i inne dźwięki słyszane podczas wciskania pedału sprzęgła.
W przypadku wystąpienia powyższych objawów, najprawdopodobniej mamy do czynienia z puszczaniem pojedynczych włókien linki sprzęgła. Czasami zużycie linki może być spowodowane przez zużycie i uszkodzenie innych elementów sprzęgła. Przed wymianą należy więc w pierwszej kolejności pozbyć się innych problemów.
Jak wymienić linkę sprzęgła
Proces wymiany tego elementu składa się z kilku podstawowych etapów. Pierwszym z nich jest kupno linki. Na szczęście koszt takiej inwestycji jest bardzo niski i sięga kilkudziesięciu złotych, w zależności od typu linki i modelu auta. Warto zapisać numer VIN i podać go sprzedawcy, aby ten bezproblemowo znalazł oryginalną linkę lub dobry zamiennik pasujący do danego pojazdu.
W pierwszej kolejności należy poluzować śruby przedniego koła od strony kierowcy, a następnie podniesienie samochodu na lewarku i zabezpieczenie go przed spadnięciem z podnośnika. Zwykle linkę można znaleźć w dolnej części silnika z lewej strony. W niektórych modelach lokalizacja linki może być jednak inna i dodatkowo będzie wymagała wyjęcia filtra powietrza, akumulatora, itp. Warto więc dowiedzieć się wcześniej, gdzie dokładnie znajduje się ten element.
Sam proces wymiany polega na odkręceniu elementów odpowiedzialnych za mocowanie linki i odpięciu jej od łapy sprzęgła oraz cięgna pedału. Można to zrobić przy pomocy klucza płaskiego, którym można wykręcić pedał sprzęgła i śruby mocujące. Następnie można przystąpić do montażu nowej linki, która musi zostać zamontowana tak jak oryginalna. Po umieszczeniu jej w komorze silnika (najlepiej zrobić to od góry) należy przymocować ją do cięgna pedału oraz łapy sprzęgła dokręcając śruby mocujące.
Po wymianie linki warto sprawdzić czy nie występuje nadmierny opór albo luz na pedale sprzęgła. Dzięki temu możemy upewnić się, że wymiana została przeprowadzona prawidłowo.