Układ sprzęgła to zestaw elementów, które łączą jednostkę napędową z przekładnią w pojeździe. Dzięki niemu można rozłączyć silnik i skrzynię biegów w celu zmiany przełożenia. W przypadku standardowego sprzęgła i skrzyni ręcznej mamy do czynienia z układem obejmującym tarczę, docisk oraz łożysko dociskowe i koło zamachowe (lub dwumasowe). Elementy te mogą ulec zużyciu lub uszkodzeniu. Przy prawidłowej eksploatacji sprzęgło zachowuje swoją sprawność przez 150-250 tysięcy kilometrów.
Popularne objawy zużycia sprzęgła
Istnieją pewne objawy, które mogą świadczyć o zużyciu lub uszkodzeniu różnych elementów sprzęgła. Oto one:
-
sprzęgło bierze za nisko (auto rusza już po minimalnym puszczeniu pedału) – powoduje to utrudnione ruszanie z miejsca, a później całkowicie unieruchamia pojazd. Jest to objaw problemów z dociskiem,
-
zbyt wysokie branie sprzęgła (auto reaguje po prawie całkowitym puszczeniu pedału) – taka sytuacja świadczy o mocnym zużyciu okładzin tarczy sprzęgła. Ponadto przy dużych obciążeniach może dojść do ślizgania się sprzęgła,
-
zbyt wysokie oraz zbyt niskie branie sprzęgła – problemem jest tutaj układ regulacji luzu sprzęgła albo układ sterowania (np. układ hydrauliczny może być zapowietrzony),
-
ślizganie się sprzęgła – słabe przyspieszanie pomimo wysokich obrotów silnika,
-
zapach spalenizny – objaw charakterystyczny dla ślizgania się sprzęgła,
-
szarpanie podczas ruszania – zwykle wiąże się z wadliwymi elementami ciernymi,
-
coraz twardszy pedał sprzęgła – zużyty docisk lub wada układu sterującego,
-
ciężkie wchodzenie biegów przy uruchomionym silniku.
Jak rozwiązać problem ze sprzęgłem?
Jedynym sensownym rozwiązaniem jest wymiana sprzęgła realizowana przez porządne serwisy samochodowe, takie jak na przykład https://mobilnymechanik.katowice.pl. Zaleca się wymianę całego zestawu, a nie tylko wadliwych elementów. W ten sposób można uniknąć szybkiego nawrotu usterek i wydatków związanych z kolejną usługą mechanika.